آموزش
آموزش، ظرفیت و بینش علمی و فنی افراد را برای انجام تحقیقات کاربردی، اختراع و اکتشافات، افزایش و گسترش می دهد. یکی از جلوه های ایجاد نظم و انضباط در سازمان، شرح وظایفی است که برای افراد طراحی و تدوین شده است. آموزش، افراد را آماده می کند تا با علاقه بیشتر از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته در تولید استفاده کنند.
در سازمان های تولیدی و صنعتی، انسان مهم ترین عامل تولید بوده و بر اساس نوع تکنولوژی، نوع تولید فرهنگ سازمانی و مجموعه عوامل سازمانی، روابط تولیدی را شکل داده که در قالب روابط صنعتی تبلور می یابد. برای ایجاد تعادل در روابط صنعتی چنین سازمانهایی، عوامل مختلفی دخیل هستند که باید به نوبه خود مورد توجه قرار گیرند ولی آنچه از همه مهم تر می باشد و نقش زیر بنایی و زاینده در تنظیم روابط دارد، آموزش و بالا بردن سطح آگاهی انسان های سازمان به طور جامع و فراگیر است.
امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، تعداد مشاغل نوظهور چند برابر شده است و به همین دلیل، نیاز به نیروهای متخصص در حوزههای مهارتی جدید بیش از پیش به احساس میشود. به دلیل مشاغل نو، این نیاز از طریق نیروهای با تجربه گذشته رفع نمیشود؛ زیرا مهارت این نیروی کار متناسب با صنعت و قابلیتهای فنی گذشته است. صنعت و سازمان های در حال رشد به نیروهای جوان، تازه نفس و متخصص نیاز دارد تا بتوانند با مهارتهای خاص در این مشاغل حوزه فعالیت خود را به دنیایی متحول و نوین تبدیل کنند. با این رویکرد نیاز صنعت به آموزش پرسنل به خوبی نمایان میشود.
آموزش های پیشرفته و تخصصی شغلی
هنگامیکه افراد سازمان در مشاغل خود از نظر تخصصی آموزش ببینند کار خود را به نحو احسن انجام می دهند و باعث موفقیت فرد می شود. زمانیکه افراد موفق شوند، احساس خوشحالی و شوق به آنها دست می دهد و این خوشحالی باعث تقویت انگیزه برای کار کردن می شود. عکس این موضوع نیز صادق است؛ یعنی درصورتیکه یک فرد مهارت تخصصی کافی را نداشته باشند و یا به اندازه کافی آموزش ندیده باشند، وظایف خود را به درستی انجام نمیدهند و این کار ناقص موجب می شود که فرد شکست و عدم موفقیت را تجربه کند و احساس سستی در فرد شدت یافته و انگیزه های او کاهش یابد.
کاهش انگیزه باعث میشود که انتظارات سازمان برآورده نشود و در نتیجه اختلافاتی را بین فرد و سازمان رقم می زند، بالعکس زمانیکه فرد آموزش دیده با عملکرد خوب و انگیزه کافی انتظارات سازمان را عملی نماید به تنظیم روابط کمک کرده است. آموزش کارکنان کمک میکند تا نیروی کار بتواند از ماشین آلات، تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته بهتر استفاده کند و در این مورد آموزش سه نقش عمده دارد:
- آموزش افراد را آماده میکند تا با علاقه بیشتر از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته در تولید استفاده کنند.
- ظرفیت و بینش علمی و فنی افراد را برای انجام تحقیقات کاربردی، اختراعات و اکتشافات توسعه می دهد.
- دیدگاه افراد جهت کار با تکنولوژی جدید را بهبود داده و آنها را با آسیب های بدنی احتمالی آشنا می کند و تأثیر فراوانی در کاهش حوادث و سوانح شغلی دارد.
آموزش به فرآیند انتقال معلومات، نگرش ها و مهارت ها از فرد یا گروهی به فرد یا گروه دیگر برای ایجاد تغییرات در ساختارهای شناختی، نگرشی و مهارتی آنها گفته می شود و نظر به اینکه صنعت روز به روز در حال تغییر است و حرکت در راستای این تغییر و با سرعت آن کاری پر زحمت و مشکل است، بیشتر سازمان ها دنبال راهی برای حل این مشکل هستند. راه حلی که توسط بیشتر صاحب نظران، جهت به روز رسانی سازمان با این تغییرات سریع عنوان شده، آموزش و بهسازی منابع انسانی است. بنابراین ضروری است آموزشهایی ارائه شود که ضمن تغییر نگرش و بینش فرد در بعد مثبت آن و انطباق فرد با سازمان، توانسته باشد در کارآیی و انجام موفق وظایف محوله مفید واقع شود. برای اطلاع از تأثیر دوره ها در ارتقاء سطح دانش، نگرش، مهارت و رفتار مطلوب نیروی انسانی، میزان تحقق اهداف نیروها، پاسخگو بودن برون دادهای این آموزش ها به نیازهای محیط کار و به طور کلی تصویر نمودن اثر بخشی این دوره ها، نیاز به الگو مناسب ارزیابی اثر بخشی دوره های آموزشی وجود دارد. در این راستا الگوی انتقالی میتواند به عنوان ابزاری مناسب جهت ارزیابی اثر بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت مورد استفاده قرار گیرد.
